Alkoholikontserni Pernod Ricard Eesti esinduses töötab 21 inimest, kelle kasutuses on 11 autot. Aastaid tagasi otsustas ettevõte anda autopargi haldamise professionaalide hoole alla ning täna võib öelda, et otsus oli õige – sääst aastas on masinapargi halduskuludelt hinnanguliselt 15%.
„Varasemalt oli meie autopargis 3-4 erinevat automudeli, mis olid finantseeritud kapitalirendina mitmest liisingettevõttest nagu Avis, Merillmann ja Nordea Liising. Autode haldamisega aga tegelesin mina,“ meenutas Pernod Ricardi Eesti Avalike Suhete juht Rein Aksalu, lisades, et ettevõttes sõideti nii Mazdade, Toyotade, Volkswagenite ja Skodadega. Kuna autopark oli väga kirev, kasutajaid palju ning mitme koostööpartneriga tegelemine võttis Rein Aksalu sõnul omajagu aega, tekkis mõte kaasata autopargi haldusele spetsialiseerunud pikaajalise kogemusega ettevõtet. „Soovisime, et meie töötajad saaksid keskenduda oma igapäevasele põhitööle. Kui firmas on 1-3 autot, saab nende haldamisega kenasti hakkama, aga rohkemate puhul on keerukas meeles pidada, millal on nende hooldusajad, millal lõppeb kindlustus või millisel sõidukil on veel rehvid vahetamata. Eriti hull oli olukord siis, kui mõne autoga juhtus avarii, sest siis on vaja tegeleda kindlustuste, avarii vormistamise, remontide korraldamisega jne. Nüüd tegeleb kõige sellega haldusteenust pakkuv ettevõte.“
Eesmärk vähendada raha- ja ajakulu
Rein Aksalu seadis eesmärgiks, et autopargi haldusteenuse sisseost peaks ettevõttele kaasa tooma raha ja aja kokkuhoiu, eelarvete tegemise lihtsustamise ning autopargi kulude parema juhtimise ja planeerimise. Samuti oli eesmärgiks saada parem ülevaade autode kui vara seisukorrast tervikuna. Esmalt võeti pakkumised mitmelt ettevõttelt, kusjuures täisteenusliisingu pakkujaid ei olegi turul väga palju. Valituks sai sel ajal AVIS. Seejärel loodi autode soetamise ning kasutamise põhimõtted: valiti kindlad automargid ja mudelid kindale ametikohale, pandi paika optimaalne kilometraaž, kütuse liik ning lühendati kasutustsüklit 60 kuult 48 kuule, et läbi selle vähendada autode jooksvaid kulusid ja parandada sõidukite järelturuväärtust. Uus partner koostas olemasolevate autode väljavahetamise plaani, müüs kulukamad sõidukid, korraldas uutele sõidukitele hanke, leidis parima finantseerimislahenduse ja jooksvate kulude fikseerimise kombinatsiooni, aitas koostada autode kasutusjuhendid ning uute autode saabumiseni sai kasutada asendussõidukeid. Enamus autosid on müügiesindajate kasutuses ning paar autot juhtkonna liikmetel. Täisteenusliisingu kuumaksesse sai fikseeritud finantsmakse, kindlustused, hooldused, rehvid, nende ladustamised ning vahetamised, kõikvõimalikud kuludetailid nagu piduriklotsid, kojamehed, filtrid jne. Lisaks fikseeritud kuludele sisaldub kuumakses 24 h autoabi, kindlustuslepingute haldus ja kahjukäsitlemine, remontide ja hoolduste korraldamine koos koondarvete koostamisega, asendusauto ning vajadusel konsultatsioon.
Autode hooldus muutus mugavamaks
Rein Aksalu hinnangul oli üleminek haldusteenusele suhteliselt sujuv ning suurte investeeringutega. „Eks rahalist kokkuhoidu on keeruline hinnata, aga hinnanguliselt 15% on see kindlasti. Aja kokkuhoiust ja mugavusest ei maksa rääkidagi – rehvivahetuse lepib kokku meie personaalne haldur, viib auto sinna ja toob ära. Rehve ladustavad nad ise, kontrollides samas ka nende seisukorda. Kõik hooldused toimuvad õigel ajal ning me ei pea muretsema liikluskindlustuse-, kasko- ega muude finantsasjade pärast. Õnnetuse puhul tegelevad sellega nemad ning asendusautod on olemas,“ loetleb ta, lisades, et täna pakuvad ettevõttele küll jälle kaks autorendifirmat teenust, sest Hansarent/Europcar tegi mullu taas hea pakkumise. „Meie kontseptsioonid sobivad suurepäraselt, näiteks oleme aktiivselt kasutanud üheks-kaheks päevaks võetavaid lühirendiautosid, samuti on välismaal olles väga mugav Europcari autosid kasutada ning vormistada. Teenus on paindlik, igapäevane koostöö sujub ladusalt. Lisaks tegi Hansarent enne autode kätteandmist väikese koolituse ning instruktaaži autode kasutajatele.“
Pernod Ricardi keskmise sõiduki liisinguperiood kestab 3-4 aastat ehk 120 000 km kuni 160 000 km. Autode vahetust reguleeritakse garantii järgi: kui garantii hakkab läbi saama, tähendab see seda, et masin hakkab õige pea rohkem raha võtma ning seepärast vahetataksegi see uue vastu välja. Lähiajal läheb vahetusse 4-5 sõidukit ning kuna täna ollakse partnerlussuhtes kahe firmaga, on pakkumiste/teenuste osas ka hea võrdlusmoment. Uuteks sõidukiteks on valitud müügiesindajatele hea kvaliteedi ja hinnasuhtega automaatkäigukastiga Toyota Corollad. Haldusteenust pakkuvatele ettevõtetele kehtivad automüüjate, teeninduste ja kindlustusettevõtete juures allahindlused. Pernod Ricardil on küll samuti rahvusvaheliselt teatud automarkide puhul autot ostes korporatiivsed allahindlused, mis lähevad sellisel juhul käiku, sest ettevõte on rahvusvaheliselt väga suur. Lisaks tasub Rein Aksalu hinnangul sõlmida kokkulepped ka kütusemüüjatega soodsamate hindade saamiseks, näiteks Pernod Ricardi partneriteks on Statoil ja Lukoil, kuigi ka haldusteenust pakkuvad ettevõtted pakuvad kütusekaarte.
„Ülevaade meie kuludest on muutunud väga lihtsaks: masinad on sarnased ja mootorid samuti, seega peaks kütusekulu olema kõigil suhteliselt sarnane ning kohe on aru saada, kui mõni neist peaks hakkama äkki rohkem kütust võtma või õli nõudma. Kuna masinatel on sarnased rehvid, on ka nende kulumine võrreldav,“ räägib Rein Aksalu. „Pealegi, töötajad ei pea tegelema kõrvaltegevustega, ettevõttel on väiksem halduskoormus, sest kõik autopargiga haldustegevused käivad läbi ühe lepingu ning ühe personaalse kontakti. Rahul on nii juhtkond kui ka töötajad ja kõik saavad tegeleda oma põhitegevusega!“
PANE TÄHELE
3 eesmärki, mida täidab autpargi haldusteenus
- Peab ettevõttele andma raha ja aja kokkuhoiu
- Lihtsustab eelarve tegemist ning annab autopargi kulude parema juhtimise ja planeerimise
- Annab parema ülevaate autode seisukorrast
SAMM SAMMULT
Kulude vähendamine Pernod Ricardi autopargis
I samm: Pakkumised täisteenusliisingu pakkujatelt
II samm: Autode soetamise ja kasutamise põhimõtete koostamine
III samm: Autode kasutustsüklit lühendati 60 kuult 48 kuule, et parandada sõidukite järelturuväärtust. Autode vahetust reguleeritakse garantii järgi – garantii lõppedes hakkab masin peatselt rohkem raha võtma ja seetõttu vahetatakse see uue vastu välja.
IV samm: Olemasolevate autode väljavahetamise plaan – kulukamate sõidukite müük, uute sõidukite hanke korraldamine
TASUVUS
Pernod Ricardi võidud haldusteenuse kasutamisest
- Haldusettevõtte soodustused ostuhindadele ja teenindusele: ca 5-10% soodsam
- Jooksvate kulude fikseerimine: efekt 3%
- Kogukulu analüüsi alusel tehtud õige autovalik ja kasutamine: efekt umbes 5%