Eesti suurimaid laopidajaid Logistika Pluss on võtnud kasutusele spetsiaalse kokkupõrkesensorite süsteemiga varustatud Toyota tõstukid, mis aitavad ettevõttel hoida kontrolli all nii tõstukite kui ka inimestega seotud õnnetusi ning läbi selle vältida ebavajalikke kulusid.
„Iga ettevõtte jaoks on kõige karmimad muidugi töötajatega seotud õnnetused ning väga oluline on nende vältimine. Teisalt on tähtis kliendi poolt meile kui laopidajale usaldatud kauba hoidmine terve ja puutumatuna ning kokkuhoid tehnika hooldus- ja remondikulude osas,“ ütles mullu Aasta Keskkonnasõbraliku Ettevõtte tunnustuse pälvinud OÜ Logistika Pluss juhataja Toomas Orutar, kelle sõnul aitavad tõstukitele paigaldatud kokkupõrkeandurid ettevõtteid neid eesmärke saavutada. „Meie tõstukid on varustatud anduritega, mis salvestavad kõik kauba- ja seinariivamised ning muidugi ka suuremad kokkupõrked reaalajas, andes võimaluse pärast neid salvestisi vaadata. See süsteem distsiplineerib suurepäraselt töötajaid, vähendab tõstukitel kihutamist ning tööõnnetusi. Samuti on vähenenud tõstukitele kuluvad hooldus- ja remondikulud,“ selgitas Orutar. Ladudes tuleb ette ka juhtumeid, kus kaupa rikutakse pahatahtlikust ebaprofessionaalsusest, aga sensorisüsteem leiab sellised paharetid kohe üles.
Üliturvaline keskus
Logisika Plussi mullu Irus avatud uus logistikakeskus on loodud üliturvaline. Hoone on varustatud läbikäigusüsteemide ja paljude kaameratega, samuti on videokaameratega kaetud kõik ladude riiulivahed. Oma osa annab ka tõstukite jälgimissüsteem, mis käivitatakse spetsiaalse kiibi abil. Igal laotehnikat kasutaval töötajal on oma identifitseerimiskiip, mis võimaldab ainult talle usaldatud seadme käivitada. Kogu kasutusaja vältel fikseeritakse süsteemis erinevaid rappumisi ja kõksusid, halvates suurema kokkupõrke puhul tõstuki töö üldse. Viimasel juhul peab sekkuma tööjuhataja, kes hindab olukorra üle ja laseb töötajal kirjutada seletuskirja ning saab seejärel tõstuki mootori taas käivitada.
Vähem õnnetusi, madalamad kulud
„Inimestel ikka juhtub õnnetusi, kuid statistika aitab meil jõuda järeldusteni, kellel juhtub regulaarselt, kellel hooletusest. Kümme enim riivamisi ja kõkse teinud nimed avaldame ka infotahvlil, mis omakord distsiplineerib suurepäraselt,“ ütles Orutar, lisades, et tegelikkuses on eesmärk mitte kedagi otseselt esile tuua, vaid üldiselt ettevõtte kulusid kahandada. See on neil ka hästi õnnestunud: maja on korras, laoruumi seintel pole sarnaselt nii mõnegi muu laohoonega nurki maha sõidetud, samuti pole olnud tõsisemaid tööõnnetusi. Iga juhtum arutatakse juhtidega ükshaaval läbi ning selle järgi tehakse edasine otsus. Kindlasti on Orutari sõnul oluline hoida kõikide intsidentiga kursis nii töökeskkonnavolinikud kui ka erinevate osakondade juhatajad, et ennetada samalaadseid asju mujal. Ja loomulikult käivad Logistika Plussi töötajad pidevalt ka tööohutus- ja tõstukiohutuskoolitustel.
Kasutab juhtmevaba infosüsteemi
Logistika Plussis ringivuravate tõstukite kasutatav süsteem on Toyota Wireless Information System. „Tänu sellele süsteemile saab igal ajahetkel näha oma tõstukite kasutamist, akulaadimist ja mahalaadimist, seadme utilatsiooni, tõste ja sõiduaja vahekorda, löökide andmeid ja tugevusi ning juhi tööaega,“ rääkis Toyota Material Handling Baltic Eesti filiaali juht Tõnu Rei. Lisaks on igal sõidukijuhil oma elektrooniline „nööp“, mis võimaldab juhti identifitseerida ning vältida tõstuki kasutamist kõrvaliselt isikutel. Süsteem on 100% reaalajas ehk autoriseeritud kasutajad saavad igast internetiühendusega arvutist vaadata kõiki seadmeid ja nende kasutamist. Samuti on olemas mobiililahendus, et asi veelgi mugavamaks teha, rääkis Rei. Orutar lisas, et nende otsus soetada Toyota tõstukeid ja andurisüsteeme polnud keerukas: ettevõttes on juba aastaid kasutused Toyota tõstukid, millega ollakse väga rahul. Uuemad masinad on juba ostetult sensoritega varustatud, vanematele tuli lasta need lisada. Koostöö Toyota ja BT kaubamärke esindava Toyota Material Handling Baltic Eesti filiaaliga on olnud pikk ja hea.
TASUVUS
- 350 eurot (pluss käibemaks) on kallimad tehasest tulevad anduriga varustatud Toytota tõstukid
TASUB TEADA
- Anduritega tõstukid on üha populaarsemad: Toyota Material Handling Baltic Eesti filiaali müüdavatest tõstukitest on anduritega varustatud 70% elektritõstukitest ja 50% sisepõlemismootoriga tõstukitest.
- Kui andur paigaldada Toyota tõstukitele hiljem või mõne muu kaubamärgi tõstukile, siis on hind 350 eurost märksa kallim, kuna tuleb paigaldada vajalik juhtmestik jmt.
PANE TÄHELE
5 kasu tõstukite sensorite süsteemist
- Identifitseerib kõik tõstuki kasutajad
- Salvestab reaalajas kõik kauba- ja seinariivamised ning suuremad kokkupõrked, mis on hiljem järelvaadatavad
- Vähendab tõstukitel kihutamist ning tööõnnetusi
- Vähenevad tõstukitele kuluvad hooldus- ja remondikulud
- Aitab avastada juhtumid, kus kaup on rikutud pahatahtlikust ebaprofessionaalsusest

Logistika Plussi tegevjuht Toomas Orutar on ettevõtte laotõstukid varustanud sensoritega, et vähendada õnnetuste arvu laos.